
Nu när solen kommit fram och tryckt bort vinters mörker och bilar byter till sommardäck börjar vi människor även rulla fram på hjul. Både på den gamla klassikern cykeln, men även ett nytt tillskott som blivit särskilt populärt i stora städer. Fram för allt i Stockholm där man vill åka korta sträckor på en kort tid. Jag pratar självklart om scootrarna, Vois, Limes eller kanske mer känt som elsparkcyklar.
Senast igår läste jag i tidningen om en man på elsparkcykel som blivit påkörd av en bil i centrala Örebro. Olyckan skedde varken vid ett övergångställe eller en cirkulationsplats så frågan uppstår om det bara var ren inkompetens som gav upphov till denna olycka och vem gjorde fel, bilen eller elsparkcykeln? Själv anser jag att elsparkcykeln inte ens skulle vart där. Jag förstår att viljan att känna vinden i håret när man susar ner för en backe, men fråga dig själv vilket pris du är beredd att betala. För nästa gång kanske det är du som ligger på sjukhus på grund av en elsparkcykel relaterad olycka.
Jag har själv erfarenheten om att nästan vara med om en elsparkcykel relaterad olycka. Det skedde när jag satt och körde på en 30 väg och kom till ett övergångställe. Självklart tittar jag innan jag kör över, men från ingenstans kommer en man på elsparkscykel farandes som dessutom inte hade hjälm och jag behöver tvärbromsa. Lyckligtvis hann jag reagera i tid och ingen kollision skedde, men i det ögonblicket såg jag hur mannen lätt hade kunnat hamna på sjukhus. De finns ju över allt, de ligger i vägen för bilar, täcker cykel och gångbana och de utgör en fara för hela det svenska samhället när de inte parkeras på rätt sätt.
Själv skulle jag aldrig riskera mitt eget liv på det sättet och speciellt inte utan hjälm. Olyckorna med elsparkcyklarna fortsätter att öka för varje år och dödsmaskinerna blir bara fler. Mellan åren 2016–2018 var det så lite som bara 20 olyckor per år och året därefter alltså 2019 hade antalet personskadeolyckor ökat till cirka 700 olyckor med elsparkcyklar och bara fram till augusti 2021 hade det skett hela 1056 olyckor med elsparkcykel. Detta är enligt statistik från Transportstyrelsen. Det skedde 50 gånger fler olyckor bara på de fem första månaderna i 2021 än vad et skedde 2018. Om inte det tyder på att dessa nya eldrivna samhällsforor är ett hot mot vårt samhälle och vår demokrati i stort.
Jag vill inte att en person på elsparkcykel ska komma störtande i 25 km/h utan hjälm bara för att sedan vurpa och slå i skallen. Jag vill inte få ditt blodstänk på mina skor, Nej tack. Jag tycker att man istället borde ta bort dessa hot från våra gator. Jag råder dig att inte riskera ett besök till sjukhuset och avråder dig starkt från att ta steget upp på elsparkcykeln, men om du ändå vill ta klivet upp på detta livsfarliga transportmedel ber jag dig att för guds skull göra det med hjälm.
Text: Axel Sörman