
Dem flesta gymnasieeleverna/ elever från alla olika årskullar känner till klipp och klistra in metoden, att man kopierar en text/stycke från en sida på internet eller någon annas arbete för att sedan klistra in det till sitt egna arbete. Många elever använder sig av denna teknik för olika skäl, det kan vara att man är jätte stressad på grund av att sitt arbete ska va inlämnad inom kort eller så kan det bero på att man inte orkar att lägga ner den tiden det tar till att skriva sin egna text.
Jag själv har varit i flera situationer där jag känt mig stressad eller lat för att göra mitt egna arbete då jag valt att använda mig av denna metod (klipp och klistra in), då det ibland har gått bra men för det mesta inte funkat och gjort allt bara värre i längden. Plagiat är något alla elever behöver känna till om och hur man undviker det för att kunna känna sig extra säkra när man lämnar in sitt arbete.
Intervju medMalin Sundström som är lärare på Hvilan Gymnasium:
Varför tycker du att det är viktigt att eleverna har koll om vad plagiat är?. Har du några tips till eleverna på skolan om hur man kan undvika plagiat?
“Eleverna måste bli medvetna vad plagiat är (om inte förr så åtminstone när de börjar gymnasiet). På universitetet blir man avstängd från skolan och utbildningen om man plagierar. Det är allvarligt. Därför måste man som gymnasieelev förstå att detta är ”ett brott” typ. Plagiat är text-stöld tycker jag. Vi lärare har ju ett program som heter Urkund (samma som universiteten använder) för att upptäcka textstölder. Här på Hvilan anmäler vi inte till polisen men till skolledningen om någon plagierar. Det brukar bli några fall varje år.”
“För att undvika plagiat: Det är jätteviktigt att skriva med egna ord och aldrig stjäla någon annans formuleringar. Man kan göra det, men då MÅSTE man skriva ut citattecken och uppge källan. Det tror jag de flesta elever vet. En del elever tror att det räcker att kasta om några ord här och där för att kamouflera en textstöld. Men oftast fastnar man i Urkund-programmet ändå då. Vill du veta mer om plagiat? Gå då in på Umeå universitets sida om detta. Den är bra!”
Intervju med Erkki Koskinen som är en av eleverna här på Hvilan gymnasium och som går sitt sista år i gymnasiet, beskriver han att plagiat är något som är väldigt viktigt att ha koll på och avgörande i många inlämningsuppgifter.
Om du skulle få ge ut några olika tips att ge ut till andra elever som du har använt dig av för att undvika plagiat i dina uppgifter, vad skulle det vara?
“Jag har alltid haft med mig några särskilda strategier för att undvika plagiat till mina arbeten.”
“Dem bästa strategierna jag skulle ge ut som jag själv har använt mig av är:
“ Lära sig mer om hur referensen anges i löpande text och hur referensen anges i litteraturlistan.”
“Utveckla sin referensteknik”
“man ska lära sig olika referenssystem (sätt att ange källan på)”
“ Utveckla färdigheten att skriva med “egna ord” alltså att man ska kunna läsa och ta in rätt information som står på exempelvis en internetsida och kunna omformulera med egna ord fast fortfarande få in den rätta informationen som står på sidan”.
Text: Michel Ernberg från sa19a