
Foto: Angelica Isroos
“Nu bygger vi ut tunnelbanan för att göra avstånden mindre när Stockholm blir större” menar Region Stockholm. Förändringarna inom kollektivtrafiken ger upphov till nya möjligheter redan om fyra år.
Stationerna Barkabystaden och Barkaby byggs ut på den blåa linjen från Akalla med trafikstart år 2026. Vidare byggs en helt ny linje som invigs år 2028, så kallad gula linjen. Denna knyts samman med den gröna linjen vid Odenplan och förlängs därefter med de tre stationerna Hagastaden, Södra Hagalund framtill Arenastaden.
Res effektivare
Den gula linjen färdas på samma spår som linje 17 från Skarpnäck och Farsta Strand, fram till Odenplan. Rusningstrafiken på gröna linjen kommer minska då detta innebär färre antal byten trots lika antal resenärer som innan. Chansen att komma sent till sin destination minskar då perrongerna blir allt mer ledigare vilket gör det lättare att ta sig fram, speciellt på röda linjen där antalet resenärer istället förväntas minska kraftigt samt stopp bli färre. Den blåa linjens utbyggnad skapar en viktig knutpunkt med byten till tunnelbana, pendeltåg, regionaltåg och buss i direkt anslutning. Detta kan innebära färre eller snabbare byten för många resenärer samt fler möjligheter att ta sig fram trots inställda avgångar.
Nå samhällets resurser
Det blir möjligt för Söderorts resenärer att åka till Hagastadens Karolinska Universitetssjukhuset eller Arenastadens utbud av kontor, shopping samt kultur- och sportevenemang utan byten. För resenärer på linje 11 mot Akalla kommer det inte längre krävas ett bytte till buss för att nå Barkabys utbud av shopping. Järfälla kommun kommer i samband till detta dessutom att bygga 14 000 bostäder och tusentals arbetsplatser fram till 2035. Därmed växer en ny stadsdel fram i Barkabystadens tidigare flygfält. Likaså kommer Veddesta centrum och Veddesta industriområde omvandlas till stadsmiljö.
Att resa kollektivt, nå olika destinationer samt arbets- och bostadsmöjligheter kommer därmed effektiviseras över årens gång i samband med tunnelbanelinjernas utveckling.
Källor:
Gul linje till Arenastaden – Nya tunnelbanan
Blå linje till Barkarby – Nya tunnelbanan
Så kan Stockholms tunnelbana se ut 2030 | KTH (mynewsdesk.com)