
Uppehållsrummet på våning 6, i Hvilan gymnasium.
Foto: Isabelle Westerlund
Kritik har riktats mot renligheten och trivseln på Hvilan gymnasium under elevrådsmöten. Kritiken har riktats mot främst renlighet, trängsel, ljudnivå och misskötta möbler. Vissa elever själva har lämnat klagomål till samtliga lärare samt rektorn utan att det blivit någon förändring.
“Fullt av skräp”
När man kommer in på gymnasieskolan möts man av stora uppehållsrum på samtliga våningar med höga ljudnivåer. Eleverna upplever en platsbrist både när det kommer till matsalen och uppehållsrummen. Vilket man tydligt kan se om man rör sig mycket runt om skolan.
Jag pratade med tre elever i korridoren beskrev hur de ibland behöver stå upp under raster och luncher för att det är så ont om sittplatser. De beskrev även en väldigt hög ljudnivå i uppehållsrummen där det blir svårt att plugga.

Borden som ska användas till att studera är nedskräpade.
Foto: Isabelle Westerlund
Eleven Gabriella pekar även på uppehållsrummen där det är fullt av skräp på golv och bord, de är oftast tomma burkar, snus, tuggummi och lösa papper berättar hon.
Möblerna i uppehållsrummen ser mycket slitna och förstörda ut. Majoriteten av möblerna har hål i sig eller är klottrade på, säger Gabriella.
Stressen att hinna äta
Vissa elever har känt stress över att behöva gå tidigare till lunchen för att slippa skolans långa matkö och för att hitta ett bord. Rektorns förklaring till dem extrema matköerna beror på att man inte följer schemats tid för lunch.
För att undvika köerna har rektorn kommit ut med ett meddelande på Schoolsoft där hon förklarar att man måste äta på sin schemalagda lunchtid. Trots detta klagar många elever fortsatt på den långa matkön och platsbristen i matsalen.

Matsalen där elever lämnar sina tallrikar och går.
Foto: Isabelle Westerlund
Eleven Gabriella berättar om att köerna till matsalen kunde ha en väntetid på över 15 minuter vilket ledde till att man behövde stressa i sig maten för att hinna till nästa lektion.
Hon beskriver även att miljön i matsalen är stressig med mycket folk och höga ljudnivåer vilket gör att hon vill skynda sig därifrån.
“Jag håller mig från att använda skolans toaletter”
Skolans toaletter har länge varit en het diskussion under elevrådsmöten på skolan. Kritiken handlar främst om att toaletterna ofta saknar papper och tvål. Kritiken har även riktats mot hur ofräscha toaletterna är med papper över hela golvet och kiss på toan.
Eleven Gabriella håller sig hellre än att gå på skolans toaletter då hon tycker att dom inte är hygieniska.
Från två perspektiv
Jag har valt att intervjua en elev, Matilda samt skolans biträdande rektor Marcus för att få mer perspektiv från två olika håll. Eleven Matilda börjar att berätta om situationen, sedan kommenterar biträdande rektor Marcus.

Biträdande rektorns rum.
Foto: Isabelle Westerlund
“Jag hade önskat fler sittplatser så att alla i skolan får plats och att det fanns grupprum” säger eleven Matilda.
Enligt biträdande rektor Marcus har skolan kontaktat ägaren av skolan för att lösa situationen med sittplatser, så frågan är lyft och de har påpekat att det behövs. En annan lösning enligt Marcus skulle kunna vara att sprida ut rasterna i schemat. Han berättar också att vi tidigare haft grupprum och då har det inte fungerat, det har skräpats ner och de har använts mer som ett rastrum än ett rum där man kan studera.
Enligt Matilda är skolans allmänna utrymmen inte trivsamma. “Toaletterna är alltid ofräscha, jag undrar vart städarna är och de är alltid lång kö till matsalen.”
Marcus berättar att alla hade lunch samtidigt i början så skolledningen fick lägga om schemat så att alla ska kunna få plats. Efter det har Marcus sett en förbättring i matsalen. Han fortsätter “Det är elevens ansvar att inte skräpa ner samt att vi har städning i alla allmänna utrymmen en gång per dag”.
Enligt Matilda är det alltid är skräp på golven som tomma burkar och lösa papper. “Dessutom är det smör på handtagen, elever smetar smör överallt.”
Marcus svarar då att vi har städning en gång per dag i alla allmänna utrymmen vilket enligt han ska räcka. “Elever måste också ta sitt ansvar och plocka upp efter sig eftersom vi har problem med nedskräpning därför måste alla ta ansvar.”
Att eleverna verkar missnöjda över Hvilans trivsel råder ingen tvekan om. Men eleverna bär också ett stort ansvar precis som Marcus säger i att plocka upp efter sig.
Text av: Isabelle Westerlund sa20d